Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2019

Η ασπιδα της Αρχαιας Οισυμης


Στο 2ο συνέδριο τοπικής ιστορίας Παγγαίου που διεξήχθη στις 19/10/2018 στο Αμφιθέατρο του Δήμου Παγγαίου είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε για ένα εύρημα που είχε σχέση με το Ιερό της Αρχαίας Οισύμης.Την εργασία και την παρουσίαση την έκανε ο Ιωάννης Χαλαζωνίτης, Μεταδιδακτορικός ερευνητής Wiener-Anspach, στο Centre de Recherchesen Archéologie et Patrimoine, Université Libre de Bruxelles.Συνοπτικά σας παραθέτω μια γενική πληροφόρηση για την ασπίδα όπως αυτή έχει δημοσιευθεί στο διαδίκτυο ενώ στο τέλος του ποστ υπαρχουν οι πήγες με την λεπτομερή εργασία όπως το βίντεο από το youtube στο οποίο είναι η παρουσίαση της εργασίας του κ.Χαλαζωνίτη στο συνέδριο τοπικής ιστορίας Παγγαίου (επιλέξτε να παίξει το βίντεο από το 1:43)
ενώ στα άλλα 2 site θα βρείτε ολόκληρη την εργασία η την γενική πληροφόρηση σε γραπτό λόγο.
Οι φωτογραφίες που ακολουθούν το ποστ είναι από την παρουσίαση στο συνέδριο τοπικής ιστορίας Παγγαιου
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Μια ασπίδα ‘αργολικού’ τύπου ανακαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές του 1987 στην ακρόπολη της αρχαίας Οισύμης. Τέτοιες ασπίδες είναι γνωστές από νεκροταφεία του βορείου Αιγαίου, όπως η Σίνδος και το Αρχοντικό. Όμως, η ασπίδα της Οισύμης είναι, προς το παρόν, η μοναδική που προέρχεται από ιερό του βορειοανατολικού Αιγαίου (κάτι που σε μεγάλο βαθμό θα πρέπει να οφείλεται στον περιορισμένο αριθμό ανεσκαμμένων πρώιμων ιερών στην αιγαιακή Θράκη). Είναι εξαιρετικά σημαντική αφού, σε συνδυασμό με λογοτεχνικές και ιστορικές πηγές, ρίχνει φως στην υιοθέτηση της οπλιτικής πανοπλίας στην Θάσο και τη θασιακή περαία. Η ασπίδα (και το όχανό της) φέρει ανάγλυφη διακόσμηση repoussé, η οποία τη χρονολογεί περί το 575–550 π.Χ. Οι μήτρες που χρησιμοποιήθηκαν μπορεί να προέρχονταν από πελοποννησιακά (αργολικά ή κορινθιακά) εργαστήρια, ή να παρήχθησαν επί τόπου, στην Οισύμη. Είναι οπωσδήποτε προϊόντα εμπνευσμένα από πελοποννησιακά έργα των μέσων του έκτου π.Χ. αιώνα, αλλά όχι ακριβή αντίγραφα γνωστών παραδειγμάτων. Είναι πολύ πιθανόν ότι οι Θάσιοι (και Οισυμαίοι) μεταλλουργοί μιμούνταν την παραγωγή καλλιτεχνών του νοτίου Αιγαίου, όπως οι σύγχρονοί τους Θάσιοι κεραμείς παρήγαγαν αντίγραφα Κυκλαδικών, Χιακών και άλλων εργαστηρίων. Η λατρευόμενη θεότητα του ιερού της Οισύμης ήταν μία θεά Εργάνη ή/και πιθανώς κουροτροφική, η οποία μπορεί να συγκριθεί με την θασιακή Αρτέμιδα και Αθηνά και με την ‘Παρθένο’ της γειτονικής Νεαπόλεως. Δεν μπορεί κανείς, όμως, να ερμηνεύσει την αφιέρωση της ασπίδας ως ενδεικτική τελετών ενηλικίωσης / ‘rite de passage’ για νέους οπλίτες: από το ιερό της Οισύμης απουσιάζουν τα μεγάλα σύνολα αναθηματικών όπλων που χαρακτηρίζουν άλλα ιερά του νότιου Αιγαίου και που θα ανέμενε κανείς σε τέτοιες περιπτώσεις. Ο περιορισμένος αριθμός όπλων στην Οισύμη παραπέμπει σε ιερά πολιάδων θεοτήτων μικρών ελληνικών πόλεων. Κατά συνέπεια, η ασπίδα θα πρέπει να ερμηνευτεί ως προσωπικό ανάθημα, είτε κάποιου ηλικιωμένου οπλίτη μετά την ολοκλήρωση της πολεμικής του δράσης, είτε ως ευχαριστήριο ανάθημα, μετά από κάποια νικηφόρο μάχη


πηγη: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/39FD5FA0141E972FC76BC149396F0F3F/S0068245418000060a.pdf/e_a_an_argivetype_shield_from_the_sanctuary_of_oisyme.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=M53s-0by8w4

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwi4sv6LnZTmAhXEMewKHZpQBqoQFjACegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fdipot.ulb.ac.be%2Fdspace%2Fbitstream%2F2013%2F281948%2F3%2FPangaion.pdf&usg=AOvVaw2CoY6qtuHjQglugiwAtiaB








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου